Kategorie bloga
„Dziecko, skup się!” – jak postępować z dzieckiem, które ma ciągłe trudności z koncentracją?

„Dziecko, skup się!” – jak postępować z dzieckiem, które ma ciągłe trudności z koncentracją?


„Skup się”, „Mówię do ciebie trzeci raz!”, „Dziecko, przecież ty przez 20 minut rysujesz jeden szlaczek, przestań myśleć o niebieskich migdałach!” – każdy rodzic, którego dziecko cierpi na zaburzenia koncentracji uwagi, doskonale zna te teksty. Jak poradzić sobie z problemem i jednocześnie pomóc dziecku? Co robić, gdy na kłopoty z koncentracją zwraca uwagę szkoła? Oto cenne porady dla rodziców.

Koncentracja uwagi – czy twoje dziecko na pewno ma z nią problem?

Przede wszystkim musisz się upewnić, czy twoje dziecko rzeczywiście ma tego typu problem. W tym celu odpowiedz sobie na kilka pytań:

  1. Czy twoje dziecko ma problemy z odrabianiem zadań domowych – wykonuje je bardzo niestarannie, źle albo niezwykle długo?
  2. Czy ciągle masz wrażenie, że twoja pociecha jest rozkojarzona?
  3. Czy wykonując jakieś zadanie, robi to „po łebkach”, niedbale, bez zwracania uwagi na szczegóły („byle szybko”)?
  4. Czy masz wrażenie, że dziecko szybko się zniechęca, gdy powierzy mu się jakieś zadanie?
  5. Czy często jest ostatnie w grupie (np. ostatnie w klasie zakłada kurtkę, pakuje plecak)?
  6. Czy często zdarza się, że twoje dziecko nawet nie zaczyna się ubierać, mimo, że robi to już cała rodzina, a ono samo wie o wyjściu? Czy trzeba je ciągle upominać?
  7. Czy w szkole popełnia błędy, chociaż doskonale zna temat?

Jeśli na większość pytań od razu odpowiadasz: „o, tak!”, to twoje dziecko zdecydowanie ma problem z koncentracją uwagi. Oto, co możesz w takiej sytuacji zrobić:

1 z 7
„Dziecko, skup się!” – jak postępować z dzieckiem, które ma ciągłe trudności z koncentracją?

1. Porozmawiaj z dzieckiem.

Nie zaczynaj pracy nad koncentracją dziecka bez niego samego. Wyjaśnij, że ma taki problem i teraz będziecie musieli wspólnie nad nim popracować. Ustalcie kilka zasad, np. „od dziś zawsze przed snem musisz posprzątać pokój” (w uporządkowanym otoczeniu łatwiej o skupienie się). „Kiedy cię o coś proszę, to najpierw musisz to dokończyć, a potem możesz mi o czymś opowiedzieć”.

Uzgodnijcie także, że na potrzeby waszego nowego zadania powstanie specjalna plansza, na której będziesz zaznaczać postępy dziecka. Plusem możecie oznaczać każdy mały sukces, minusem – ich brak. Po tygodniu i określonej ilości plusów na smyka powinna czekać nagroda, na przykład wyjście do kina.


Komentarze