Kategorie bloga
Mój maluch nie chce spać - czyli kilka rad jak skutecznie uśpić dziecko.

Mój maluch nie chce spać - czyli kilka rad jak skutecznie uśpić dziecko.


Usypianie dziecka to koszmar niejednego rodzica. Po godzinie prób i starań, zarówno Ty i Twoje dziecko jesteście już wyczerpani. A co najgorsze, maluch nadal i tak nie chce spać. Sen jest kluczowym elementem dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.  Potrzebuje go każdy z nas, a  noworodki przesypiają większość dnia, bo nawet  18 godzin dziennie.

Istnieje kilka wskazówek i trików, które możecie wypróbować jeśli Wasz maluch nie spać. Jednak bardzo ważne jest, aby wypracować rutynę, do której  przyzwyczaicie swoje dziecko.  

Jak uśpić dziecko? – kilka wskazówek

Część 1 – Stworzenie wieczornej rutyny

  1. Przygotuj harmonogram snu. Codzienna rutyna pomoże dziecku przyzwyczaić się do zasypiania o tej samej godzinie każdego dnia. To powinno ułatwić maluchom zasypianie. Plan ten może uwzględniać czas wieczornej kąpieli, opowiadanie bajek, czytanie książek, końcowe karmienie, masaż lub cokolwiek innego, co pomaga Waszemu dziecku wyciszyć się przed snem. Dzięki temu maluch będzie wiedział, czego się spodziewać i wyczuje, że nadchodzi pora snu.
  2. Nakarm dziecko. Nie podawaj mu jednak zbyt dużej ilości jedzenia przed snem, aby nie czuło się zbyt „pełne”. Podaj tyle, aby dziecko nie było głodne i aby było zadowolone.  
  3. Przed samym snem, zrób dziecku delikatny masaż. Przez 10 - 15 minut wykonuj powolne, długie pociągnięcia. Masuj maluszkowi ręce, nogi, dłonie, stopy, plecy i brzuch.
  4. Ciepła kąpiel to czas relaksu zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Postarajcie się unikać używania zabawek i innych akcentów pobudzających malucha podczas wieczornej  kąpieli. Czas ten powinien być chwilą relaksu i spokoju.
  5. Załóż dziecku świeżą pieluszkę i piżamę. Wybierz miękką piżamę wykonaną z oddychającego materiału. Sztuczne ubranka mogą przyczynić się do niepotrzebnego pocenia się dziecka podczas snu.
  6. Na dobranoc przeczytaj dziecku bajkę. Pamiętaj, aby używać niskiego, cichego, monotonnego głosu, który nie przestraszy ani nie pobudzi malucha. Każde dziecko jest inne i reaguje na bodźce w inny sposób. Jeśli Twoje dziecko nie relaksuje się w czasie opowiadania, spróbuj innych kojących metod. Może sprawdzić się śpiewanie piosenki, kołysanie w ramionach, odtwarzanie spokojnej muzyki.

Część 2 - Uśpienie dziecka

  1. Połóż dziecko do łóżka, kiedy jest śpiące. Szukaj oznak zmęczenia takich jak ziewanie, ciężkie oczy, płaczliwość, pocieranie oczu. Ułóż maluszka do łóżka i pozwól mu zasnąć samodzielnie. Unikaj kontaktu wzrokowego, który może pobudzić i ponownie rozbudzić dziecko.
  2. Ułóż maluszka na plecach. Dzieci powinny zawsze spać na plecach, ponieważ niemowlęta śpiące na brzuszkach są narażone na zwiększone ryzyko wystąpienia SIDS (nagłej śmierci łóżeczkowej). Gdy przenosisz swoje dziecko do łóżka, przytul je delikatnie, pozwól mu się wyciszyć. Delikatnie połóż dłoń na jego brzuchu, ramionach lub głowie, aby upewnić go, że jesteś blisko, dzięki czemu będzie poczuło się bezpiecznie.
  3. Koniecznie wyłącz  światło. Dotyczy to zarówno lampek nocnych, lamp, monitorów i ekranów oraz wszystkiego, co może wytwarzać sztuczne światło. Nienaturalne światło może zakłócać rytmy okołodobowe, które są naturalnym cyklem snu i czuwania. Przez całą noc w pokoju powinno być ciemno. Sztuczne światło świecące w nocy, może powstrzymać produkcję melatoniny, która jest hormonem odpowiedzialnym za regulację cyklu snu i czuwania.

Część 3 - Utrzymywanie dziecka w śnie

  1. Łóżeczko dziecka powinno być puste. Usuń wszystkie koce, zabawki, poduszki i inne zbędne przedmioty. Mogą one nie tylko rozproszyć usypiające dziecko, ale także stanowią zagrożenie pod względem ryzyka uduszenia i SIDS.
  2. Jeśli Twoje dziecko ciągle budzi się w nocy i ma niespokojny sen, spróbuj owinąć je delikatnie pieluszką, kocykiem lub śpiworkiem dedykowanym dla maluchów. Dzięki temu poczuje się podobnie jak u mamy w brzuszku, bezpiecznie. Zwróćcie uwagę na dokładne i staranne owinięcie dziecka, bo każdy błąd może stworzyć ryzyko uduszenia się. Maluchów powyżej drugiego miesiąca, nie powinno się tak ściśle owijać na noc. Dzieci w tym wieku zaczynają się kręcić, przewracać, a takie otulenie mogłoby być niebezpieczne.
  3. Nie musisz chodzić na palcach. W łonie matki, dziecko słyszy odgłosy dnia codziennego przez  24 godziny na dobę. Delikatny szum, hałas w pokoju dziecka przybliży mu to, co słyszało w łonie matki. Dzięki temu maluszek będzie czuł się bezpiecznie.
  4. Możesz spróbować  użyć olejków eterycznych, które będą miały na dziecko wyciszający i usypiający wpływ. W przypadku maluchów powyżej szóstego miesiąca, możesz zastosować lawendowy i rumiankowy olejek eteryczny.  Kilka kropli olejku umieść na chusteczce, którą położysz w pobliżu łóżeczka, możesz także delikatnie skropić materac. Jeśli macie nawilżacz powietrza, to właśnie do niego możecie wkroplić odrobinę olejku eterycznego.
  5. Usuń ewentualne źródła alergenu z pomieszczenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy dziecko ma tendencję do budzenia się z zatkanym nosem. Na ile to oczywiście możliwe, staraj się utrzymywać w domu i w pokoju dziecka czystość. Nie mamy na myśli poukładanych zabawek, ale brak kurzu.  

Część 4 - Budzenie się dziecka w środku nocy

  1. Niemowlęta budzą się w nocy, to oczywiste. Interakcja z dzieckiem  w środku nocy, może pomóc mu się wyciszyć i ponownie zasnąć, ale może go również rozbudzić i zachęcić do gaworzenia czy wspólnej zabawy. Dlatego staraj się nie nawiązywać zbyt długiego kontaktu wzrokowego, a mówienie, śpiewanie ogranicz do minimum. Dzieci najczęściej budzą się w nocy, ponieważ są głodne.  Niemowlęta na ogół głodnieją co dwie lub trzy godziny, a noworodki  nie wytrzymają 4-5 godzin bez jedzenia.
  2. Nie zapalaj w nocy światła, zwłaszcza w przypadku starszych dzieci. Gdy w środku nocy próbujesz uspokoić dziecko, staraj się nie włączać świateł, ani nie zabieraj dziecka do oświetlonego pokoju.
  3. Nie zmieniaj pieluchy gdy nie jest to konieczne.  Gdy maluch ma morką, brudną pieluszkę oczywiście należy mu założyć nową. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko nie potrzebuje zmiany pampersa  po każdym nocnym karmieniu. Niepotrzebna zmiana pieluchy może tylko rozbudzić dziecko.
  4. Może warto dać dziecku smoczek? Smoczek  może pomóc w ukojeniu dziecka do snu, ale także może również pomóc zapobiec SIDS. Pamiętaj, aby używać smoczka bez klipsów, które mogą doprowadzić do zadławienia lub uduszenia.
  5. Bardzo często źródłem problemów ze spaniem jest ząbkowanie. Marudne, płaczące dzieci mogą zmagać się z twoarzyszącym mu bólem dziąseł. Jeśli podejrzewasz, że to właśnie ząbkowanie uniemożliwia Twojemu  dziecku spokojny sen, porozmawiaj z lekarzem na temat metod łagodzenia bólu.

 Najczęstszymi objawami ząbkowania są:

  • Nadmierne ślinienie się
  • Zaczerwienione dziąsła
  • Podwyższona temperatura
  • Pogorszony apetyt
  • Rączki umieszczone w buzi

Więcej o ząbkowaniu pisaliśmy tutaj: Wszystko co powinniście wiedzieć o ząbkowaniu. 

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się pomocne i maluchy będą słodko spały do samego rana. Karaluchy pod poduchy!

źródło: https://www.wikihow.com


Komentarze