Pokaż

Zapomniałeś hasła?

Pokaż

Podaj swój adres e-mail, na którego wyślemy link do zmiany hasła


Wróc do logowania

Zamknij
Zamknij

Blog Pułapki na talerzu

Wróć
Kategorie bloga
Słodki niszczyciel -  czyli co cukier robi Twojemu dziecku

Słodki niszczyciel - czyli co cukier robi Twojemu dziecku 2


Przyjrzyjmy się codziennemu menu Twojego dziecka. Czy na śniadanie je czekoladowe płatki lub słodkie bułki, a na obiad naleśniki? Między posiłkami popija colę lub mleko smakowe, a na przerwie w szkole zjada batoniki? Nawet nie zdajesz sobie sprawy jakie ilości cukru dziennie pochłania Twoje dziecko i jakie będą tego konsekwencje. Przeczytaj jak możesz mu pomóc.

Gdzie ukrywa się cukier?

W dzisiejszych czasach cukier możemy znaleźć dosłownie wszędzie. Łatwy dostęp oraz ogromny wybór słodyczy, gazowanych napojów sprawił, że dzieci mogą po nie sięgać na każdym kroku. Cukier znajduje się w prawie wszystkich produktach żywieniowych, nawet w owocach i warzywach. Każda dodatkowa porcja zawarta w przetworzonym jedzeniu niekorzystnie wpływa na organizm dziecka. Są to tylko puste kalorie, powodujące odkładanie się tkanki tłuszczowej.  

Teraz przyjrzyj się liście produktów, zawierających najwięcej cukru i pustych kalorii i zastanów się jak często zjada je Twoje dziecko:

Źródła cukru dodanego w diecie dziecka:

  • napoje energetyczne. gazowane i sportowe

  • napoje owocowe

  • desery mączne (ciastka, słodkie bułki, placki)

  • desery mleczne (budynie, deserki z bitą śmietaną)

  • słodycze

  • syropy, polewy, sosy (np. polewy do lodów, a także ketchup)

  • słodzona herbata

  • pieczywo na bazie drożdży

  • płatki śniadaniowe (miodowe, czekoladowe, a nawet zwykłe kukurydziane).

 

Jakie są konsekwencje nadmiernego spożywania cukru?

Skutki nadmiernego jedzenia słodyczy mogą wystąpić od razu, bądź nadejść z czasem. Te pierwsze będą spowodowane skokiem insulinowym. Zjedzenie czekoladki, po szybkim napływie energii, spowoduje zmęczenie i apatię. Dziecko będzie potrzebowało kolejnej dawki cukru, żeby się ożywić. I tak tworzy się zamknięte koło.
Długotrwałe konsekwencje nadmiernej ilości cukrów w diecie są o wiele poważniejsze m.in. otyłość, cukrzyca, choroby serca, próchnica, obniżenie wydolności organizmu.

Skutki nadmiaru cukru w diecie:

  • problemy w nauce, problemy z zachowaniem ( niepokój, depresja, ADHD)

  • otyłość, nadmiar tkanki tłuszczowej, otłuszczenie wątroby

  • złamania kości

  • próchnica

  • cukrzyca

  • zespół jelita drażliwego (powoduje bóle brzucha)

  • choroby serca

  • osłabienie układu odpornościowego, podatność na infekcje

  • chroniczne zapalenie zatok i uszu

Jak zapobiegać chorobom i czym zastąpić słodycze? 

  • Przede wszystkim dawaj dziecku dobry przykład, nie rozstawiaj po domu słodkich przekąsek i coca coli, staraj się unikać ich spożywania.
  • Zaplanuj posiłki tak, aby zawierały zdrowe, nieprzetworzone produkty (pieczywo pełnoziarniste, kasze, warzywa, chude mięso, ryby)
  • Naucz dziecko odróżniać zdrowe jedzenie od śmieciowego
  • Stopniowo wyeliminuj słodkie pokarmy (np. do jednego deseru tygodniowo), daj dzieciom czas na przyzywyczajenie się do nowych nawyków
  • Ogranicz spożywanie słodkich napojów, soków, napojów energetycznych - zastąp je wodą mineralną
  • Zaoferuj dzieciom zastępstwo słodkich przekąsek - orzechy, warzywa pokrojone w paski, owoce.
  • Zawsze sprawdzaj zawartość cukru na etykiecie kupowanych produktów

Wyeliminowanie słodkich pokarmów z diety dziecka nie będzie prostym zadaniem, szczególnie, że otoczenie nie zawsze nam sprzyja. Dziadkowie czy koledzy podsuwający przekąski będą ciężką przeszkodą. Starajmy się rozmawiać z dzieckiem, tłumaczyć mu dlaczego jedzenie słodyczy jest dla niego złe i uczyć co dobrego przyniesie mu jedzenie warzyw i owoców. Pamiętajmy też, aby nie stosować słodyczy jako nagrody, ponieważ uczymy dziecko, że są one lepszym posiłkiem od innych.   

Źródło: J. Teitelbaum, D. Kennedy "Cukier dzieci nie krzepi", Warszawa 2013


Komentarze


Gosia Cedro /

P R Z E R A Ż A J Ą C E !
Gdzie się nie obejrzymy, tam wszędzie pełno cukru, konserwantów, złego tłuszczu, E2929292 i gumy guar. Już nie wiem co kupować, żeby było dobrze.
Fajnie zastąpić słodycze warzywami i owocami. Ewentualnie gorzka czekolada jest super (tylko ta zawierająca min. 85% kakao).

Izabel /

Masakra! cukier jest wszędzie!