Zrównoważona Kuchnia Przyszłości 2021
Sektor spożywczy musi podjąć działania, aby powstrzymać kryzys ekologiczny, ostrzega ekspert WWF podczas konferencji Future Sustainable Kitchen.
Jeśli sektor spożywczy nic nie zrobi, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym, same emisje związane żywnością będą zagrażać Porozumieniu Paryskiemu i szansie na ograniczenie globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C oraz dążeniu do utrzymania go na poziomie 1,5°C, ostrzega Brent Loken, główny naukowiec WWF Global Food.
Loken przemawiał na konferencji Future Sustainable Kitchen zorganizowanej przez Electrolux, która odbyła się online pod koniec marca. W spotkaniu wzięli udział eksperci z całego ekosystemu żywnościowego, którzy dyskutowali o tym, co możemy wszyscy razem zrobić, aby zrównoważone odżywianie stało się preferowanym wyborem.
„Musimy upewnić się, że nie będziemy odrętwiali wobec kryzysu, z którym mamy do czynienia. Musimy zacząć zdawać sobie sprawę, że mamy tylko tę jedną planetę i przekraczamy limity środowiskowe, które Ziemia na nas nakłada”, powiedział Loken.
Przemysł spożywczy odpowiada obecnie za 22%* emisji gazów cieplarnianych, 69%** zużycia słodkiej wody, a także za utratę bioróżnorodności i wylesianie obszarów tropikalnych. Co więcej, otyłość dotyka już co trzecią osobę i jest główną przyczyną zgonów na świecie – a mimo to 690 milionów ludzi nie ma dziś wystarczająco dużo jedzenia. ***
„Moc jest na Twoim talerzu”, wyjaśnił Loken. Innymi słowy, wprowadzenie zmian w diecie i oparcie jej na roślinach będzie miało ogromny wpływ zarówno na planetę, jak i na zdrowie. Nawet jeden dzień w tygodniu bez mięsa może zrobić różnicę.
Dlaczego więc konsumenci nie dokonują lepszych, bardziej zrównoważonych wyborów? Wszyscy prelegenci zgodzili się, że konsumenci postrzegają posiłki roślinne jako trudniejsze do przygotowania i mniej smaczne w porównaniu z opcjami mięsnymi. Alison Mountford, założycielka Ends & Stems, która oferuje usługę planowania posiłków, aby oszczędzić czas i zmniejszyć ilość odpadów, argumentowała, że największą barierą dla zmian jest czas, a ludzie są „za bardzo rozproszeni i zbyt zmęczeni”, aby wprowadzić zrównoważone odżywianie w domu.
Tymczasem wpływ żywności na środowisko jest również postrzegany jako pojęcie niejasne dla konsumentów. Szefowa Działu Zrównoważonego Rozwoju i Jakości Coop (Szwecja) Charlotta Szczepanowski powiedziała, że zrównoważony rozwój nie jest ” kwestią czarno-białą „, a konsumenci potrzebują lepszej edukacji na temat kupowanej żywności – wskazując jako przykład, że to produkcja żywności, a nie jej transport, ma największy wpływ na ślad klimatyczny.
Firma Electrolux postawiła sobie ambitny cel, aby do roku 2030 zrównoważone odżywianie stało się preferowanym wyborem. Vanessa Butani, Dyrektor Działu Zrównoważonego Rozwoju BA Europe, powiedziała, że aby to osiągnąć, ludzie muszą być zachęcani do zmiany diety. „Nadszedł czas, aby rzucić wyzwanie błędnej percepcji i pokazać ludziom, że gotowanie i jedzenie w sposób zrównoważony nie jest tak trudne, jak nam się wydaje”.
Jak zatem wzornictwo może skłonić użytkowników do bardziej zrównoważonych zachowań?
Dobry projekt to taki, który wpływa na zachowania konsumentów, powiedziała dyrektor ds. wzornictwa w globalnej agencji wzornictwa i innowacji Ideo, Rachel Maloney.
„Dla projektantów najważniejsze jest, aby zrozumieć, jakie są kluczowe momenty (w doświadczeniach konsumenckich), na których należy się skoncentrować, aby wprowadzić zmiany” – wyjaśniła Maloney, zachęcając projektantów do zastanowienia się, w jaki sposób mogą być twórcami zmian poza produktem, wiążąc ludzi z powrotem z jedzeniem.
Znany projektant kuchni Johnny Grey mówił o znaczeniu tworzenia „emocjonalnie trwałych” kuchni, aby zachęcać do bardziej zrównoważonych zachowań. „Nie możemy tylko mówić o zrównoważonych materiałach lub mniejszym zużyciu energii – musimy być aspiracyjni. Musimy wyzwolić przyjemność i przynależność” – wskazując, że elementy takie jak akustyka, widok na naturę, naturalne materiały, świeże jedzenie na widoku i miejsce do spotkań towarzyskich są ważne dla tego uczucia.
O Future Sustainable Kitchen
22 marca odbyła się konferencja Future Sustainable Kitchen, w której wzięli udział eksperci z całego ekosystemu żywnościowego, w tym specjaliści z branży kuchennej, producenci żywności, start-upy z branży technologii spożywczych, organizacje pozarządowe i szefowie kuchni, aby przedyskutować, w jaki sposób możemy współpracować, aby zrównoważone odżywianie stało się preferowanym wyborem.
O celach Electrolux w zakresie zrównoważonego rozwoju
Uczynienie zrównoważonego odżywiania preferowanym wyborem do 2030 roku jest jednym z czterech ambitnych celów zrównoważonego rozwoju, do których dążymy do końca dekady w ramach naszego programu Better Living. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę internetową Better Living Program https://www.electrolux.pl/about-us/better-living-program/.
Źródła:
* https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-consumption-production/
** https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-consumption-production/
*** World Food Program