Dzieci w wieku 6 lat nie są stronnicze
Być może nigdy nie słyszeliście o eksperymentach Draw-a-Scientist, które trwają już od lat sześćdziesiątych. Test jest bardzo prosty w wykonaniu – dzieci poproszone są o narysowanie naukowca. Jak to się wszystko rozpoczęło?
W 1983 roku socjolog David Chambers opublikował wyniki badań przeprowadzonych w ciągu 11 lat od 1966 roku do 1977 roku. Dotyczyły one rysunków prawie 5000 dzieci ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Chambers odkrył, że chociaż naukowcy wyglądali zupełnie inaczej, prawie wszyscy przypominali mężczyzn.
Tylko 28 dzieci, które były w wieku od czterech do ośmiu lat, narysowały naukowca kobietę. Wszystkie maluchy były dziewczynkami, co stanowi mniej niż 1% badanych. Od tamtego czasu coraz to więcej kobiet pojawiło się w świecie naukowców. Sprawiło to, że doktorant z Northwestern University, David Miller, zaczął zastanawiać się, czy także zmieniło się postrzeganie naukowców przez dzieci.
Nadal męski świat?
Kolejne informacje, dotyczą badań przeprowadzonych w latach 1956-2016. Stwierdzono, że z biegiem czasu coraz to więcej dzieci zaczęło rysować naukowców, którymi były kobiety. Średnia wynosi 28%, a więc zdecydowanie więcej w porównaniu do początkowego wyniku 1%.
Dzieci będące w wieku pięciu i sześciu lat narysowały około 50/50 naukowców płci męskiej i żeńskiej. Jednak te w wieku ośmiu lat znacznie częściej narysowały mężczyznę naukowca. Więcej dziewcząt niż chłopców rysowało kobiety naukowców, bo aż 70% dziewczynek w wieku sześciu lat. Chłopcy zawsze częściej wybierali mężczyznę naukowca – 83% w wieku sześciu lat, a w wieku 16 lat aż 98%.
Miller wyjaśnia: „Nauczyciele i rodzice powinni mieć świadomość, że szkoła podstawowa i gimnazjum to okres krytyczny, kiedy uczniowie zaczynają tworzyć stereotypy na temat naukowców. Dzieci powinny być zapoznawane z różnymi przykładami naukowców, którzy wykraczają poza typowe ramy białych, męskich naukowców, zwykle prezentowanych w salach lekcyjnych. ”
Zwalczanie stereotypów dotyczących płci
Poza dziedziną nauki, stereotypy i uprzedzenia nadal mają duży wpływają na sposób, w jaki mężczyźni i kobiety podchodzą do pracy. Badanie przeprowadzone przez Światowe Forum Ekonomiczne wykazało, że „nieświadome uprzedzenia wśród menedżerów” zostały uznane za największą przeszkodę w parytecie płci w wielu branżach.
Jeśli mamy skutecznie radzić sobie z wyzwaniami Czwartej Rewolucji Przemysłowej, świat potrzebuje mniej barier i więcej kobiet pracujących w nauce, technologii, inżynierii i matematyce (STEM).
Obecnie kobiety stanowią mniej niż 25% siły roboczej STEM w Stanach Zjednoczonych. Dobrą wiadomością jest to, że dzieci reagują wyraźnie na to, co widzą wokół siebie.
źródło: https://www.weforum.org