Jak nauczyć dzieci korzystania z zegarka?
Nauka czasu to dla dzieci trudny orzech do zgryzienia. Ale Ty jako rodzic, poprzez zabawę, możesz nauczyć dziecko określania czasu. Zanim zaczniecie przygotowywanie swojego pierwszego zegara, upewnij się, że Twoje dziecko zna podstawy.
Część 1 Podstawy są najważniejsze
- Poćwiczcie liczenie do 60. Dzieci muszą umieć policzyć do 60, oczywiście we właściwej kolejności, aby rozpocząć naukę czasu. Poproś dziecko, aby na kartce papieru zapisało liczby od 1 do 60. Podczas pisania każdej liczby poproś, aby wypowiedziało ją głośno.
- Ćwiczcie liczenie co 5. Opanowanie liczenia co 5 sprawi, że uczenie się czasu będzie o wiele łatwiejsze. Niech Twoje dziecko zapisze na kartce papieru liczby „co 5” od 0 do 60.
- Naucz dziecko ogólnej koncepcji czasu. Ogólne pojęcia czasu kryje się pod słowami poranek, południe, wieczór i noc. Zapoznaj swoje dziecko z tymi zagadnieniami, łącząc każdą porę dnia z pewnymi czynnościami. Następnie zapytaj dziecko, kiedy mają miejsce poszczególne czynności np.: „Kiedy jemy śniadanie?”, „O jakiej porze dnia bierzemy kąpiel?” Możesz przygotować, narysować dzienny harmonogram, który dla Twojego dziecka będzie pomocną wizualizacją.
Część 2 Przygotujcie zegar
- Do przygotowania zegara analogowego, będziecie potrzebować papierowego talerzyka. Usiądź przy stole i podekscytowanym głosem powiedz: „Zgadnij, co teraz będziemy robić? Zrobimy nasz własny zegar!”
- Poproś dziecko, aby złożyło papierowy talerzyk na pół, najpierw wzdłuż, a potem wszerz. Papierowy talerzyk powinien mieć na środku zgięcie w kształcie krzyża, który posłuży Wam jako punkt odniesienia.
- Naklejki – literki, przyklejcie na przygotowywanym zegarze. Niech Twoje dziecko umieści naklejkę w górnej części tarczy zegarka, tam gdzie powinna znajdować się liczba 12. Następnie przyklejcie liczby 3, 6 i 9.
- Uzupełnijcie brakujące liczby w zegarze. Jako odniesienie może posłużyć Wam prawdziwy zegar analogowy.
- Stwórzcie wykres kołowy na zegarze. Niech Twoje dziecko narysuje linie, które biegną od środka zegara do każdej liczby (godziny). Poproś dziecko, aby pokolorowało każdy wycinek koła kredką innego koloru.
- Wykonajcie wskazówki zegara. Narysuj wskazówki zegara i poproś swoje dziecko, aby je wycięło. Jeśli dziecko jest jeszcze za małe, aby posługiwać się nożyczkami, wytnijcie je razem.
- Przymocujcie wskazówki. Przyłóż stworzony przez Was zegar papierowy do prawdziwego zegara analogowego. Pokaż dziecku jak dobrze wywiązało się z powierzonego mu zadania.
Część 3 Nauka godzin
- Wyjaśnij dziecku różnicę pomiędzy wskazówkami zegara – krótką wskazówką godzinową, a długim minutnikiem.
- Skieruj wskazówkę godzinową na każdą liczbę, powiedz głośno, którą godzinę wskazuje i poproś dziecko, aby powtórzyło. Możesz powiązać godzinę z czynnościami, które zazwyczaj w danym czasie wykonujcie. „Teraz jest godzina 8, o tej porze zawsze idziemy do przedszkola”
- Pobawcie się. Opowiadaj o czymś co robicie w ciągu dnia i poproś, aby dziecko ustawiło właściwą godzinę.
Część 4 Zaawansowane wyjaśnienia
- Wyjaśnij podwójne znaczenie liczb. Wyjaśnij, że liczba 1 oznacza również 5 minut, a liczba 2 to również 10 minut. Na początku może okazać się to dla dziecka dość skomplikowane. Aby pomóc dziecku zrozumieć tę koncepcję udawaj, że liczby są podwójnymi agentami z tajną tożsamością. Powiedz dziecku, że tajna tożsamość numeru 1 wynosi 5. Następnie poproś o zapisanie małej liczby 5 obok 1. Analogicznie przypiszcie pozostałe liczby.
- Wyjaśnij rolę minutnika. Powiedz dziecku, że tajne tożsamości liczb pojawiają się, wówczas gdy długa wskazówka na nie wskazuje. Ustaw minutnik na liczbie 2 i powiedz „To jest 10 minut.” Następnie ustaw minutnik na 3 i powiedz „To jest 15 minut.”
- Gdy Twoje dziecko zrozumie działanie minutnika, musisz nauczyć je, jak czytać godziny i minuty razem. Zacznij od prostych przykładów, takich jak 1:30, 2:15, 5:45 i tak dalej.
- Gdy Twoje dziecko zrozumie przedziały 5-minutowe, dodaj pozostałe cztery liczby pomiędzy każdym interwałem. Zacznij od wpisania 1, 2, 3 i 4, zachęć dziecko do uzupełnienia pozostałych minut. Następnie ustaw wskazówkę minutową na liczbie 4, a wskazówkę godzinową na liczbie 3. Powiedz dziecku, że zegar wskazuje godzinę 3:04. Powtarzaj, tłumacz do momentu, w którym dziecko już wszystko zrozumie.
- Gdy Twoje dziecko opanuje odczytywanie godzin na przygotowanym przez Was zegarze, odczytujcie godziny z prawdziwego zegara.
źródło: https://www.wikihow.com